قیمت تور ارزان ارمنستان | لحظه آخری

قیمت هتل و تور ارزان و لحظه آخری و فوری ارمنستان 96 - از زمستان، بهار، پاییز، تابستان

قیمت تور ارزان ارمنستان | لحظه آخری

قیمت هتل و تور ارزان و لحظه آخری و فوری ارمنستان 96 - از زمستان، بهار، پاییز، تابستان

حقایق جالب در مورد مراکش

به تازگی مردم ایران مراکش را نیز در لیست سفر خود قرار می‌دهند. این کشور مسلمان‌نشین جاذبه‌های تاریخی و حتی فرهنگی بسیاری دارد که می‌تواند برای مسافران ایرانی، به خصوص در فصل زمستان (به علت آب‌وهوای گرم آن زمستان فصل مناسبی برای سفر است) جالب باشد. پس بهتر است قبل از سفر به این کشور، اطلاعاتی در مورد حقایق آن به دست آورید:

۱. نام مراکش در زبان عربی «المغرب الاقصی» است که معنی «غربی‌ترین» می‌دهد و به موقعیت مراکش اشاره دارد که غربی‌ترین کشور عربی جهان است. 

 

مراکش

۲. مراکش با اروپا تنها ۱۳ کیلومتر فاصله دارد.

۳. مراکش یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان حشیش در جهان است. 

۴. Oukaimeden در کوه‌های اطلس مراکش، مرتفع‌ترین پیست اسکی در آفریقا است. با این حال بارش برف در این ارتفاعات، به ندرت به ۲۰۰ سانتی‌متر در سال می‌رسد.

۵. در مراکش  خوردن غذا با دست چپ و نخوردن غذا هنگام تعارف کردن بی‌ادبی محسوب می‌شود.

۶. در مراکش رنگ سفید، رنگ عزاداری است. در این کشور زنی که همسرش فوت می‌کند، باید تا ۴۰ روز لباس سفید به تن کند.

۷. حیوان ملی مرکش شیر بربری است. دانشمندان از DNA دو جمجمه‌ی شیر کشف‌شده در برج لندن، فهمیدند که خانواده‌ی سلطنتی زمانی میان قرن ۱۳ تا ۱۵ حداقل ۲ شیر بربری داشتند. 

 

شیر بربر

۸. زنان اهل قوم بربر در مراکش هنوز هم روی صورت خود طرح‌های هندسی خال‌کوبی می‌کنند که گاهی بیشتر پیشانی، گونه‌ها و گردن آن‌ها را دربر می‌گیرد. این‌ها نشانه‌های هویت قبیله‌ای هستند و از زمانی روایج یافت که برای شناسایی زنان قبیله‌ (کسانی که در جنگ کشته می‌شدند) لازم بود نشانه و علامتی یابند.

۹. در مراکش به ازای هر ۸۰۰ هزار نفر یک دندان‌پزشک وجود دارد و درمان استاندارد برای دندان‌درد کشیدن دندان است. در بازارهای این کشور کسانی که دندان می‌کشند، با مجموعه‌ای از انبردست، فرش کوچک و دندان‌های خونی قابل شناسایی هستند.

۱۰. مراکشی‌ها به شوخی به آب لوله‌کشی «Sidi Robinet» (شیر آقا یا سرور) می‌گویند و این آب در بسیاری از نقاط کشور قابل شرب است. 

۱۱. یکی از منابع اصلی درآمد خانواده‌های منطقه‌ی ریف (Rif) شمالی مراکش کشت حشیش است. در واقع کلمه‌ی «reefer» از نام این منطقه گرفته شده است. 

۱۲. اغلب مراکش را «شهر قرمز» می‌نامند چون حتی در زمستان‌ها نیز برای محافظت در برابر آفتاب، باید کلاه بر سر گذاشت.

مراکش

۱۳. مراکش بزرگ‌ترین پرورش‌دهنده و صادرکننده‌ی ماهی ساردین در جهان است. 

۱۴. کلمه‌ی انگلیسی «genie» دقیقا از یک کلمه‌ی عربی (جن) گرفته شده است که به یک موجود غیر مادی اشاره دارد که اگر از او خواسته شود، برخی کارهای انسان را انجام می‌دهد. در مراکش مردم معتقد هستند که جن‌ها بیشتر در مکان‌هایی زندگی می‌کنند که آب وجود دارد، مانند حمام‌های عمومی، ناودان‌ها، سینک‌ها و حتی قوری‌ها و قابلمه‌ها.

۱۵. کازابلانکا فیلمی است که نام آن از اسم یکی از شهرهای مراکش گرفته شده است و در سال ۱۹۴۲ به عنوان بهترین فیلم برنده‌ی جایزه‌ی اسکار شد. این فیلم یکی از بهترین فیلم‌ها در هر دوره و زمانی است. 

۱۶. مسجد حسن دوم در شهر کازابلانکای مراکش قرار دارد و هفتمین مسجد بزرگ جهان است. ساخت این مسجد ۵ سال به طول انجامید و ۳۰ هزار کارگر و صنعت‌گر برای ساخت آن به کار گرفته شدند تا این که در سال ۱۹۹۳ به اتمام رسید. مناره‌ی مسجد با ۲۱۰ متر طول، بلندترین مناره‌ی جهان است و مهم‌ترین مکان دیدنی کازابلانکا محسوب می‌شود. مسجد حسن دوم با ظرفیت حدود ۸۰ هزار نمازگزار، بزرگ‌ترین فضای سرپوشیده را در میان مساجد جهان دارد. 

مسجد حسن دوم مراکش

۱۷. خانواده‌ی سلطنتی فعلی مراکش از قرن ۱۷ بر این کشور حکومت می‌کنند. سلطان محمد پنجم، پدربزرگ پادشاه فعلی یک سلطنت مشروطه ایجاد کرد و از سال ۱۹۵۷ عنوان پادشاه گرفت. محمد ششم از ۳۰ ژوئیه ۱۹۹۹ پادشاه مراکش شد. 

۱۸. پرچم مراکش قرمز رنگ است و یک ستاره‌ی پنج پر سبز دارد که به عنوان مهر و خاتم سلیمان شناخته می‌شود. قرمز و سبز رنگ‌هایی سنتی در پرچم اعراب است و آن ستاره‌ی پنج پر نشان‌دهنده‌ی ۵ رکن اسلام و نشان‌گر ارتباط بین خدا و ملت است. طراحی این پرچم به ۱۹۱۲ بازمی‌گردد.

۱۹. حقوق زنان در مراکش، در سال ۲۰۰۴ با اصلاح قانون احوال شخصیه‌ی کشور، گام بزرگی رو به جلو برداشت. با این اصلاحات زنان مراکشی می‌توانند حضانت فرزندان خود را بگیرند، طلاق یک جانبه زنان لغو شد و گرفتن زن دوم برای مردان، فقط با اجازه‌ی زن اول امکان‌پذیر شد. 

۲۰. در مراکش طبق سنت کبد (جگر) به جای قلب نماد عشق در نظر گرفته می‌شود. 

۲۱. در بیشتر بازارهای مراکش جادوگرانی را می‌بینید که مواد عجیب و غریب می‌فروشند (دارو یا معجون‌های مخصوص و دعا و نفرین) و روش استفاده از آن را نیز به شما می‌گویند. بیشتر شهرها، روستاها و محله‌های قدیمی شهر پیشگوهایی دارند که با پرداخت پول، آینده‌ی شما را پیش‌گویی می‌کنند!

مراکش

۲۲. در مراکش تعداد بسیار کمی از شهروندان حمام خصوص دارند و چون برای خواندن نماز بدن مسلمانان باید تمیز باشد، بسیاری از مراکشی‌ها از حمام‌های عمومی به وفور استفاده می‌کنند. حمام‌های آقایان و بانوان جدا است. 

۲۳. کوسکوس غذای ملی مراکش است که از نشاسته‌ی گندم، گوشت زیاد و سبزیجات تهیه می‌شود.

۲۴. بازار «Jemaa el Fna» یک بازار بزرگ در مراکش است که معنی اسم آن «مجمع مردگان» است و احتمالا به سنتی اشاره دارد که طبق آن سر جنایتکاران اعدامی را تا قرن ۱۹ در این محل به نمایش می‌گذاشتند. 

۲۵. مراکش تنها کشور آفریقایی است که عضو اتحادیه‌ی آفریقا نیست (البته در روزهای اخیر ممکن است با عضویت این کشور در اتحادیه‌‌ی آفریقا موافقت شود). 

۲۶. طنجه قدیمی‌ترین شهر در مراکش است. ۱۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح فنیقی‌ها در این شهر ساکن شدند. از سال ۱۹۲۲ تا ۱۹۵۶ طنجه یک شهر بین‌المللی بود و توسط نمایندگان ۸ کشور اروپایی در آن زمان اداره می‌شد. 

طنجه مراکش

۲۷. مخترع اولین چراغ عابر پیاده، «Leslie Hore-Belisha» در قبرستان یهودیان صویره در مراکش دفن شده است. 

۲۸. مساحت مراکش ۴۴۶۵۵۰ کیلومتر مربع بوده و فقط کمی از ایالت کالیفرنیا بزرگ‌تر است. 

۲۹. بوحمرا در سال ۱۹۰۲ ادعا کرد که در شهر تازا، پادشاه مراکش است و تا سال ۱۹۱۲، زمانی که دستگیر شد، کنترل بسیاری از بخش‌های شرقی مراکش را در دست گرفت. او یک معجزه‌گر سرگردان بود که با حیوان وفادار خود در مراکش سفر می‌کرد.

۳۰. رباط در سال ۱۹۱۳ توسط فرانسه پایتخت مراکش شد چون تا آن روز مراکش پایتخت ثابتی نداشت. 

۳۱. مراکش اولین کشوری بود که در سال ۱۷۸۶ با آمریکا معاهده‌ای امضا کرد.

دیدنی های مراکش، گوهر پنهان آفریقا

مراکش شهری است که به دلیل قرمز بودن اغلب ساختمان‌ها و بناها، آن را شهر سرخ یا «حمرا» می‌نامند. این شهر شلوغ یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری مراکش است. مرکز این شهر که آن را  Medina of Marrakesh  می‌نامند، در سال ۱۹۸۵ جزو مناطق تحت حمایت یونسکو درآمد. این شهر جاذبه‌های بسیار زیادی برای دیدن دارد و گردشگرانی که به آثار تاریخی، فرهنگ و آداب و رسوم علاقه دارند، حتما باید سری به این شهر پرهیاهو بزنند. در ادامه به معرفی دیدنی‌های دیگر این شهر می‌پردازیم:

المراوید کوبا (Almoravid Koubba)

المروارید کوبا مراکش

در طول قرن ۱۲ المراوید کوبا با نام «Koubba Ba'adiyn» نیز شناخته می‌شد. المراوید کوبا را می‌توان قدیمی‌ترین بنای تاریخی مراکش نامید که در قرن ۱۲ و در دوران سلطنت علی‌بن یوسف ساخته شده است. اگرچه دقیقا معلوم نیست از این بنا چه استفاده‌‌ای می‌شد، برخی از کارشناسان حدس می‌زنند که شاید وضوخانه‌ی مسجدی بود که زمانی در کنار این بنا قرار داشت. طراحی ساده‌ی بیرونی آن (ساختمانی چهار گوش با گنبدی روی آن) معماری و زیبایی جالب و بسیار زیبای آن را با سقفی پوشیده از نقوش المراوید، پوشانده است. کوبا جزو معدود سازه‌هایی است که از خرابی و ویرانی شهر توسط فاتحان المحاد، کسانی که بسیاری از میراث معماری متعلق به اوایل دوران المراوید را تخریب کردند، توانست سالم بماند.

باغ ماژورل (Majorelle Gardens)

باغ های ماژورل مراکش

این باغ‌های سرسبز گرمسیری پر از گل‌های کاکتوس، درختان نخل و سرخس بوده و کار نقاشی به نام «ژاک ماژورل» است. این نقاش اهل شهر نانسی در فرانسه بود و به دلایلی (بهداشت و سلامتی) به مراکش آمده بود و به دلیل نقاشی‌ زندگی مردم محلی مراکش، بسیار شهرت یافت. مشهورترین اثر او این باغ و نوعی رنگ آبی است که امروزه به نام آبی ماژورلی شناخته می‌شود. این باغ استودیوی ماژورل بود و جایی که او در آن زندگی می‌کرد. بعد از مرگ ماژورل در سال ۱۹۶۲، طراح مد فوانسوی به نام «Yves St Laurent» این ملک را خرید و پس از مرگ وی در سال ۲۰۰۸، خاکستر او در باغ پخش شد. یک عمارت کوچک در این باغ مجموعه‌ای کوچک اما جذاب از هنر اسلامی را به نمایش گذاشته است. 

باغ مارانا (Manara Gardens)

باغ مارانا مراکش

این باغ در مرکز شهر، همچون حباب پنهانی  از آرامش در قلب مراکش است. اینجا یکی از محبوب‌ترین جاها برای مردم محلی است تا از فشار و شلوغی زندگی شهری فاصله گرفته از آرامش و محیط آرام آن لذت ببرند. استخر بزرگی در وسط این باغ قرار گرفته است که یک عمارت زیبا هم دارد. این عمارت دقیقا در کنار آب قرار گرفته و در قرن ۱۹ میلادی ساخته شده است. برای بسیاری از خانواده‌های مراکشی، باغ‌ها مراکز پیک‌نیک است و آخر هفته‌ها می‌تواند مکان مناسبی برای بازدید از زندگی مردم محلی و خانوادگی مراکشی باشد.

گذرگاه باریک Tizi-n'Test 

گذرگاه مراکش

در کشور شلوغی که پر از مناظر جاده‌ای بسیار زیبا است، گذرگاهی مانند Tizi-n'Test در میان دیگر مکان‌ها برجسته‌تر به نظر می‌رسد. این جاده‌های پرپیچ و خم میان کوه‌ها به سمت جنوب مراکش، تارودانت (Taroudant) کشیده شده‌اند. این راه‌ها مجموعه‌ای گیج‌کننده از مسیرهای پرپیچ‌وخم است که ممکن است کسانی را که حس خوبی به ارتفاع ندارند، به لرزه بیندازد. مناظر کوهستانی در طول این مسیر، بسیار باشکوه است. 

ایملیل

ایملیل مراکش

روستای کوهستانی بسیار زیبای ایملیل می‌تواند نقطه‌ی شروع گشت‌وگذار شما به سمت پارک ملی توبکال باشد. این روستا جایی است که می‌توانید از شلوغی شهر مراکش کمی فاصله گرفته و مجال آرامش و استراحت پیدا کنید. روستای ایملیل یک قلعه‌ی مرمت‌شده‌ی بسیار زیبایی هم دارد که امروزه به یکی از بهترین هتل‌های این منطقه تبدیل شده و نقش بسیار مهمی در فیلم مارتین اسکورسیزی به نام «Kundun» ایفا کرده است. روستای ایملیل در ۵۷ کیلومتری جنوب شهر مراکش قرار دارد. 

پارک ملی توبکال (Toubkal National Park)

پارک ملی توبکال

بلندترین کوه مراکش (و شمال آفریقا) در این پارک ملی قرار دارد. همچنین اینجا فرصت‌های بسیار زیادی برای پیاده‌روی وجود دارد که می‌توانید هم‌زمان با قدم زدن، از مناظر بکر مناطق اطراف خود لذت ببرید. اگر دوست ندارید به قله‌ی ۴۱۶۷ متری توبکال صعود کنید، می‌توانید در ارمد (Aremd) از روستایی به روستای دیگر رفته و به تماشای بهشت زمینی بنشینید. در این منطقه می‌توانید بدون بالا رفتن از کوه باشکوه‌ترین مناظر و طبیعت را مشاهده کنید. این منطقه در ۵۷ کیلومتری جنوب مراکش قرار گرفته است. 

باغ آگ دال

باغ آگ دال مراکش

پشت کاخ سلطنتی مراکش، باغ آگ‌دال با درختان پر از میوه قرار دارد. بسته به فصلی که شما در آن به مراکش سفر می‌کنید، می‌توانید پرتقال، انجیر، انار و زیتون‌هایی را می‌بینید که از شاخه‌های درختان آویزان است. مسحت این باغ حدود ۴۰۰ هکتار است و برای اولین بار در قرن ۱۲ ایجاد شده است. 

ملاح (Mellah)

ملاح مراکش

ملاح محله‌ای قدیمی و یهودی‌نشین مراکش است. این محله در قرن ۱۶ بنا شده است و امروزه جمعین مسلمان در این محله زندگی می‌کنند. کنیسه‌های کوچکی اینجا وجود دارد که می‌توانید با یک راهنمای محلی از آن بازدید کنید. 

پالمری (Palmarie)

پالمری مراکش

حومه‌ی مراکش پر از نخلستان‌های خرما است. در طول بدترین گرمای تابستان، این باغ‌ها مکان مناسبی برای فرار از گرما و پناه بردن به سایه‌ی خنک درختان است. گردشگران می‌توانند با کرایه‌ی اسب و از مسیرهای باصفا به این باغ‌ها رفته و در خنکای سایه‌های درختان، کمی از شهر سوزان دور شوند.

همه چیز درباره مادرید اسپانیا

انرژی آتشی شهر، مهمان‌نوازی مردم محلی، غذاهای بسیار خوب و خوشمزه، اینها چیزهایی هستند که باعث می‌شوند بیشتر از آن که انتظار داشته باشیم در مادرید توقف کنیم. شاید خیلی از ماها این شهر را برای تیم فوتبال مشهورش بشناسیم، اما مطمئنا اگر از فوتبال چشم‌پوشی کنیم، باز هم با شهری پر از شگفتی و دیدنی های جذاب روبرو خواهیم شد. شهری که شاید تاریخ آن کمی دیرتر از سایر نقاط اسپانیا شروع شده  باشد، اما بدون شک از نظر جذابیت چیزی از آن‌ها کم ندارد.

مادرید

اطلاعات ضروری

اختلاف زمانی با تهران: ۲:۳۰- واحد پول رسمی: یورو زبان رسمی: اسپانیایی (spanish)

وضعیت آب و هوایی

مادرید به داشتن آب و هوای معتدل در تمام طول سال معروف است، گرچه، تابستان‌ها طی چند هفته بدون وقفه هوا داغ می‌شود. میزان رطوبت در این فصل زیاد نیست، اما با این وجود نمی شود اقلیم این ناحیه را خشک دانست. اغلب مردم توافق دارند که بهترین زمان برای بازدید از این شهر فصل‌های بهار و پاییز است. هر دوی این فصول با درجه حرارت ملایم و بدون باران سپری می‌شوند. در حقیقت باید خیلی بدشانس باشید که در هر زمان از سال با باران زیاد برخورد کنید. زمستان‌ها را می شود در قیاس با دیگر نقاط اروپا معتدل دانست، با این وجود در بسیاری از سال‌ها گاهی برف می‌بارد و چند روزی هوا بسیار سرد می شود.

بهترین زمان برای رزرو هتل

هتل‌های مادرید در همه‌ی طول سال کاملا محبوب هستند، اما می‌شود ماه‌های گرم ژوئیه (جولای) و اوت (آگوست) را فصل‌های کم گردشگر یا به اصطلاح off-season نامید، ماه‌هایی که تا حدی اروپایی‌ها برای بازدید از سواحل مادرید آن‌ها را انتخاب می کنند. کریسمس و عید شکرگذاری هم در فصول پرگردشگر یا به اصطلاح High-season قرار دارند، پس چناچه قصد سفر در این مدت را دارید بهتر است در سریع‌ترین زمان ممکن جا رزرو کند. به طور معمولا اگر بخواهید به محض ورود به این شهر هاستل یا اتاقی در هتل اجاره کنید نباید با مشکل خاصی مواجه شوید، اگرچه هتل‌های  محبوب‌ترین نقاط شهر و یا مرکز آن از قبل پر شده‌اند و شاید مجبور شوید کمی دورتر اقامت کنید. در بیشتر فصل بهار جمعیت زیادی در مادرید مشاهده می‌شود، پس بهتر است از قبل به فکر رزرو مکانی مناسب باشید تا با مشکلی برخورد نکنید.

انواع هزینه‌ها

هزینه‌ی هاستل

هزینه‌ی اقامت در اتاق های اشتراکی هاستل‌ها بسته به اینکه چقدر از Plaza Mayor (میدان اصلی شهر) فاصله دارد به ازای هر شب اقامت چیزی بین ۱۵ تا ۲۵ یورو می‌شود. همچنین اگر قصد توقف در اتاق های خصوصی را داشته باشید به ازای هر شب اقامت در یک اتاق دو نفره باید بین ۳۰ تا ۶۰ یورو بپردازید.

hostel-in-madrid

هزینه‌ی اقامت در هتل

هتل‌های این شهر با توجه به موقعیتی که در آن قرار دارند و یا اینکه در چه زمانی از سال نسبت به رزرو اتاق اقدام کنیم، می توانند قیمت‌های متفاوتی داشته باشند. اما به صورت کلی اگر بخواهیم قیمت‌ها را بر اساس کیفیت و ستاره دسته بندی کنیم به شرح زیر خواهد بود:

  • ۱ ستاره     ۱۵ تا ۶۰ یورو
  • ۲ ستاره     ۲۱ تا ۱۰۸ یورو
  • ۳ ستاره     ۲۹ تا ۱۷۵ یورو
  • ۴ ستاره     ۴۰ تا ۱۸۴ یورو
  • ۵ ستاره      ۱۰۱ تا ۳۶۸ یورو

همانطور که مشاهده می کنید قیمت‌های هتل‌ها بر اساس تعداد ستاره جهش آنچنانی ندارد به جز فاصله‌ی قیمتی بین هتل‌های ۴ ستاره و ۵ ستاره که کمی زیاد است. پس با کمی دقت و نکته‌بینی می توانید در بهترین حالت جا رزرو کنید.

مادرید

مادرید

متوسط قیمت مواد غذایی

خوشبختانه غذا در مادرید در مقایسه با دیگر نقاط تورسیتی اروپا ارزان‌تر است و برای کسانی هم که در این شهر زندگی می کنند، این موضوع خوش‌آیند است. به طور کلی تاکنون پیش نیامده است که کسی از این نظر با مشکل خاصی مواجه شود. نوشیدنی و آب هم مانند غذا قیمت‌های مناسبی دارند.

صبحانه: معمولا هتل‌ها و هاستل‌های مادرید اتاق هایشان را به همراه یک وعده صبحانه اجاره می دهند، اگر اینگونه نبود به راحتی در هرجایی از شهر می توانید صبحانه‌ی مورد علاقه‌تان را میل کنید. (۳ تا ۶ یورو)

ناهار: در اسپانیا بر خلاف بیشتر نقاط دنیا، معمولا ناهار بزرگترین وعده‌ی غذایی محسوب می شود. ساندویچ‌های ژامبون در این شهر پر طرفدار  و ارزان هستند. (۵ تا ۹ یورو)

شام: اگر دنبال مکانی برای خوردن غذای خوب و البته مقرون به صرفه هستید تاپاسی‌ها (تاپاس نوعی پیش غذای اسپانیایی) مکان مناسبی هستند (۸ تا ۱۵ یورو برای ۳ یا ۴ تاپاس) همچنین رستوران‌های خوبی وجود دارند که می توانید در آن‌ها شام را میل کنید. (۲۴ یورو)

تاپاس: سفارش تاپاس در ابتدا با وجود شکل‌ها و اندازه‌های مختلف ممکن است کمی پیچیده باشد. سایزهای کوچک آن می تواند برای یک وعده‌ غذای عالی و ارزان مناسب باشند. (۱ تا ۴۴ یورو برای هر تاپاس)

مک دونالد: پیشنهاد می کنیم در مادرید، تنها در صورتی که دلتان هوای مک دونالد کرده باشد به این رستوران‌ها مراجعه کنید، چرا که ساندویچی‌های بهتر و ارزان‌تری هم در این شهر پیدا می‌شود. (۳,۳۰۰ یورو) اگر دوست دارید خودتان آشپزی کنید، بسته به اینکه به کدام سبک از غذای غربی یا آسیایی علاقمند باشید، می‌توانید مواد غذایی مورد نیاز یک هفته‌تان را با پرداخت به ترتیب حدود ۴۰  و ۲۹ یورو   تهیه کنید. به یاد داشته باشید محاسبه قیمت‌ها بر اساس میزان کالری استاندارد و مواد غذایی مورد نیاز یک انسان سالم و بالغ تنظیم شده است که اقلامی چون نان تازه، برنج سفید، تخم مرغ، شیر (سبک غربی)، سینه‌ی مرغ (پوست کنده و بدون استخوان)، پنیر محلی (سبک غربی)، سیب درختی، پرتقال، گوجه فرنگی، سیب زمینی و کاهو می‌شود. مسلم است که اگر مواد بیشتری نیاز دارید، باید هزینه‌ی بیشتری بپردازید.

هزینه‌ی حمل و نقل

سیستم حمل و نقل مادرید سریع، تمیز، امن، گسترده و کارآمد است که شامل ۱۳ خط مترو، بیشتر از ۱۷۰ خط اتوبوس (EMT) و ۱۰ خط Cercanias (قطارهای محلی که مرکز شهر را به حومه‌ها متصل می کنند) می‌شود. به علاوه، استفاده از این سیستم ارزان است. هزینه‌ی‌ها به شرح است:

  • بلیط ۱ نفره تک سفره   ۱.۵۰ یورو
  • بلیط ۱ نفره ۱۰ سفره (قابلیت استفاده هم در اتوبوس و هم مترو و همچنین به اشتراک گذاشتن)    ۱۲ یورو
  • جابجایی توسط تاکسی از فرودگاه تا مرکز شهر   ۳۰ یورو
  • جابجایی توسط مترو از فرودگاه تا مرکز شهر      ۵ یورو
  • هر ۳ کیلومتر جابجایی توسط تاکسی                  ۵ تا ۷ یورو

توصیه‌هایی برای صرفه جویی در هزینه‌ها

ناهار بزرگ میل کنید

ناهار در مادرید ارزان‌تراست. تقریبا در هرجایی می توانید یک menu del dia پیدا کنید که صرف یک وعده غذا در آن حدود ۱۲ یورو می‌شود. گزینه‌های دیگر هم استفاده از تاپاس است که هزینه‌ای به مراتب کمتر دارد.

از روزهای رایگان موزه‌ها استفاده کنید

بسیاری از موزه‌های شهر مادرید در روزها و زمان‌های خاصی به صورت رایگان به روی عموم باز هستند. پس حتما قبل از سفر، این مورد را خوب بررسی کنید.

بهترین تفریحات و سرگرمی‌ها در مادرید

بازدید از معبد Debod

قطعا تماشای یک معبد مصری در کشوری مثل اسپانیا که فرهنگ و تاریخی متفاوت دارد تجربه‌ای منحصر به فرد خواهد بود. این معبد در اصل، چهار قرن قبل از میلاد در شهر اسوان مصر ساخته شده است و در سال ۱۹۸۱ سنگ به سنگ و تکه تکه به مادرید منتقل شده است (هدیه‌ای از طرف مصری‌ها به اسپانیا)، یکی از نقاطی که حتما باید ببینید، به نظرتان هیجان انگیز نیست؟

نکته‌ها:

  • بهترین زمان برای بازدید از این معبد غروب آفتاب است. اگر تا تاریکی هوا صبر کنید، پاداش شما تماشای معبدی روشن به همراه  انعکاس آن در آب خواهد بود.
  • بعد از تماشای معبد، سعی کنید تا انتهای پارک قدم بزنید و از دیدن مناظر تپه‌ها لذت ببرید.
  • به تضاد بین این بنای مصری و بنای Plaza de España که در همان نزدیکی است دقت کنید!

مادرید

مادرید

مادرید

مادرید

مادریدپارک  El Capricho

پارکی فریبنده که دور از مرکز شهر قرار دارد اما طی کردن این مسیر کاملا ارزشش را دارد. در حقیقت منزوی بودن این پارک است که آن را با ارزش کرده است، حتی برای برای مردم محلی. این ناحیه قبلا باغ شخصی یکی از دوشس (زن دوک)های قرن هجدهمی بوده است و طی جنگ داخلی اسپانیا پناهگاهی در آن ساخته شده است. پس از سال‌ها غفلت پارک، El Capricho در اواخر دهه ۷۰ میلادی بازسازی و در دهه ۸۰ به روی عموم بازگشایی شد. زمین‌های زیبای پارک رنج وسیع و متنوعی از گل‌ها، مناظر فوق‌العاده، یک کلیسای کوچک و تعدادی دریاچه‌ی آرام را در خود جای داده است.

نکته‌ها:

  • دوست‌داران فرهنگ اسپانیا، از دیدن اولین پل آهنی این کشور در این پارک خوشحال خواهند شد.
  • درب‌های این پارک در ساعات محدودی بروی عموم باز است، پس مطمئن شوید زمان‌های درست را از قبل بررسی می کنید.
  • خوردن و آشامیدن در پارک ممنوع است. سعی کنید اوایل صبح به این پارک بیایید و سپس ناهار را در El Escondite واقع در خیابان Alberto Alcocer میل کنید.

مادرید

مادرید

مادرید

مادرید

پارک Retiro

پارک Retiro واحه‌ی شهری است که در مرکز شهر قرار دارد و در میان خانواده‌ها و کارگرانی که علاوه بر استراحت ناهار خود را در آن صرف می کنند از محبوبیت بالایی برخوردار است. در اصل، این مکان در اوایل قرن ۱۶ میلادی یک صومعه بود، تا اینکه در قرن ۱۹ میلادی به روی عموم باز شد. امروزه بازدیدکنندگان می توانند در دریاچه آن (estanque) قایق سواری کنند، در اطراف باغ گل سرخ قدم بزنند یا تعدادی معماری عجیب و غریب و هنر ی از جمله مجسمه‌ی شیطان (الهام گرفته از بهشت گمشده میلتون) و کاخ کریستال را که ساختاری از فلز و شیشه دارد و واقعا مثل کریستال می درخشد، تماشا کنند.

نکته‌ها:

  • این پارک آخرهفته حسابی شلوغ می شود، پس اگر می توانید در دیگر روزهای هفته و به طور ترجیحی قبل یا بعد از ناهار از آن بازدید کنید که با جمعیت زیاد روبرو نشوید.

مادرید

مادرید

مادرید

مادرید

مادرید

بازدید از Filmoteca Espanola (کتابخانه‌ی فیلم اسپانیایی)

عاشقان فیلم نباید بازدید از این یکی را از دست بدهند.این مرکز بزرگترین آرشیو فیلم اسپانیا است که بخشی از انجمن فیلم این کشور هم محسوب می شود. تعداد بسیار زیادی فیلم کلاسیک اسپانیایی که شامل بهترین‌های این کشور می شود در این مکان وجود دارد اما تنها دلیل جذاب بودن آن وجود فیلم‌ها نیست، چرا که خود بنای این مرکز هم با ظاهر زیبا و سبک هنری نوی آن دلبری می‌کند. می توانید با پرداخت مقدار کمی هزینه ۴ یا ۵ فیلمی را که در طول روز به نمایش در می‌آیند، تماشا کنید. سازمان سینمایی اسپانیا در فصل‌های مختلف بر روی موضوعات متنوع تمرکز می کند که در نمایش نوع فیلم‌ها نمود پیدا می کند. همچنین می‌توانید از آرشیو فیلم‌ها، موزه، کتابخانه و فروشگاه کتاب بازدید کنید یا اینکه در کافه تریا به نوشیدن و خوردن یک فنجان چای به همراه کیک مشغول شوید. تفریحی کاملا کلاسیک!

نکته‌ها:

  • گاهی برنامه‌ی پخش فیلم‌ها بدون اطلاع قبلی تغییر می کند، پس بهتر است از قبل تماس بگیرید تا مطمئن شوید فیلم مورد علاقه‌تان در حال پخش باشد.

مادرید

مادرید

کافه Chocolaterias Valor

این دفعه توصیه می کنیم عاشقان شکلات چنین تجربه‌ای را از دست ندهند. Chocolaterias Valor شش شعبه در اطراف شهر مادرید دارد که غنی‌ترین و بهترین شکلات‌های این شهر را به فروش می‌رسانند. خوراکی سنتی و خوشمزه‌ی اسپانیا شکلات و چورو (دونات اسپانیایی) است، اما انتخاب‌های خوشمزه‌ی دیگری هم وجود دارد که شامل شکلات‌های خوشمزه‌ِ‌ِی طعم دار و دسر می‌شود.

مادرید

مادرید

مادرید

مادرید

بازدید از میدان اصلی مادرید (Plaza Mayor)

اگر دوست دارید خودتان را در میان فرهنگ اصیل مادرید احاطه کنید، پیشنهاد می کنیم از میدان اصلی پایتخت که در مرکز شهر قرار دارد دیدن کنید، جایی که بیش از ۲۰۰ بالکون در آن مشاهده می‌شود. این میدان پر از تراس‌هایی (بالکون) است که گردشگران و حتی محلی‌ها در آن‌ها می‌نشینند و ناهار میل می‌کنند.

نکته‌ها:

  • در این مکان انتظار قیمت‌های بالا را داشته باشید.
  • اگر دنبال جایی هستید که هدایای اسپانیایی از جمله کلاه و حلقه‌های فلزی تهیه کنید این میدان محلی است که بسیاری از هدایای کلاسیک اسپانیایی در آن به فروش می‌رسد.
  • Plaza Mayor پر از نوازندگان خیابانی ( به طرز عجیبی جذاب ) و شخصیت‌های کارتونی در اندازه واقعی است که سرگرمی های جالبی را برای عموم به وجود آورده‌اند.

مادرید

مادرید

مادرید

مادرید

مادرید

بازدید از بازار San Anton

بازار San Anton که اخیرا هم بازسازی شده است، برای عاشقان غذا به نوعی مانند بهشت محسوب می‌شود. دلیلش این است که بخش قدیمی این بازار با ماهی، کوشت و انواع تولیدات سر پا ایستاده است و بخش مدرن آن شامل کافه‌های تاپاس و حتی یک کافه و رستوران در پشت بام می‌شود که می توان غذاهایی عالی را در آن‌ها میل کرد.

نکته‌ها:

  • اگر در طبقه‌ی پایین این بازار از فروشندگان ماهی یا گوشت خریداری کنید، می تواند در رستوران طبقه‌ی بالا بدهید آن را برایتان طبخ کنند.

مادرید

مادرید

مادرید

مادرید

مادرید

گشتی در موزه‌ی ملی باستان‌شناسی

موزه‌ی ملی باستانشناسی با یک طراحی خوب مجموعه‌ای باستانی و ارزشمند از سراسر شبه جزیره ایبری را در خود جای داده است. بازدیدکنندگان می توانند آثاری از گاه‌‌نگاری تمدن اسپانیا و همچنین مکشوفاتی از تمدن قدیمی مصر و بین‌النهرین را در اینجا تماشا کنند.

نکته‌ها:

  • بازدید از این موزه روزهای شنبه از ساعت ۲ عصر به بعد و صبح روزهای یکشنبه رایگان است.

مادرید

مادرید

مادرید

مادرید

گشت و گذاردر محله‌ی تاریخی باریو د سالامانکا (Barrio de Salamanca)

محله‌ی باریو د سالامانکا به خاطر اقامتگاه‌های شیک، به همراه مغازه‌ها و رستوران‌های مجللش مشهور است. چه برای خرید کردن و چه برای نگاه کردن به ویترین فروشگاه‌ها به اینجا آمده باشید، این محله کاملا ارزش وقتی را که هزینه می کنید دارد.

نکته‌ها:

  • موزه‌ی ملی باستان‌شناسی در این محله واقع شده است.

مادرید

مادرید

مادرید

مادرید

گرن ویا (Gran Via)

گرن ویا شلوغ‌ترین معبر یا شاهراه شرق به غرب مادرید محسوب می شود که به طور حتم می توان آن را جذاب‌ترین خیابان این شهر هم نامید. این خیابان جایی است که می توانید  تئاتر های زیاد و فروشگاه‌های بین‌المللی معروف را در آن پیدا کنید. بازدید از این مکان را به هیچ وجه از دست ندهید.

نکته‌ها:

  • برای دیدنیکی از تئاتر‌های قدیمی نیازی نیست که در آن‌ها شرکت کنید، تنها کافی است به فروشگاهی مانند H&M سری بزنید که در یک اثر تئاتری حفاظت شده از گذشته واقع شده است.

مادرید

مادرید

مادرید

مادرید

مادرید

بازدید از باغ Sabatini

باغ دوست‌داشتنی Sabatini محلی پر از آرامش است. فواره‌ها، مجسمه‌ها و پرچین‌ها به همراه یک کاخ سلطنتی در پس زمینه، از Sabatini مکانی فوق‌العاده برای عکاسی ساخته است. می توانید با نشستن بر روی نیمکت‌ها یا پیک نیک بر روی چمن ها از داشتن یک بعد از ظهر آرام  لذت زیادی ببرید.

نکته‌ها:

  • اگر در ماه‌های جولای یا آگوست از این مکان دیدن کردید، به هیچ وجه جشنواره‌ی تابستانی هنر (Veranos de la Villa) را از دست ندهید. در طول این مدت می توانید از یکی از مشهورترین اوپراهای اسپانیایی (zarzuelas) لذت ببرید.

مادرید

مادرید

مادرید

مادرید

مادرید

رستوران El Asador de Aranda

رستوران‌های زنجیره ای و اسپانیایی El Asador de Aranda  بهترین غذاهای اسپانیایی را در محیطی آرام، شیک و قابل اطمینان ارایه می‌دهند. در اینجا می توانید از گوشت کبابی fvi و دنده‌ی گوسفند که در یک اجاق رسی و به روش سنتی آماده می شود لذت ببرید. این رستوران‌ یکی از بهترین مکان‌ها برای خوردن غذایی خوشمزه با قیمتی منطقی و قابل قبول است.

نکته‌ها:

  • اگر دوست ندارید برای خالی شدن میزها صبر کنید، بهتر است از قبل جا رزرو کنید.

مادرید

مادرید

مادرید

مادرید

جاذبه های دوست‌داشتنی میدان خورشید مادرید

میدان دروازه خورشید (پوئرتو دل سول)، در فاصله اندکی از میدان «پلازا مایور» (Plaza Mayor) قرار داشته و معروف‌ترین میدان مادرید و میدان مرکزی آن محسوب می‌شود. 

 

میدان دروازه خورشید در اصل محل یکی از دروازه‌های مادرید بود که رو به سمت شرق قرار داشته و با تصویری از خورشید تزئین شده بود. چهره امروزی آن مدیون بازسازی‌های سنگینی بود که در بین سال‌های ۱۸۵۴ تا ۱۸۶۰۰ انجام شد. با امتحان کردن جاذبه‌هایی که به شما معرفی می‌کنیم، این میدان بی‌همتا را کاوش کرده و از زیبایی‌هایش لذت ببرید.

 

لوح سنگی کیلومتر صفر

درست در بیرون اداره پست، گردشگران می‌توانند لوحی سنگی را در کف‌پوش پیاده‌رو ببینند که نشانگر کیلومتر صفر معروف است؛ نقطه رسمی شروع شش جاده ملی اسپانیا! سنگ اصلی که در سال ۱۹۵۰ در میدان قرار گرفت به مرور زمان دچار فرسایش شده و در نهایت در سال ۲۰۰۹ با سنگی جدید و درخشان‌تر تعویض گردید که امروزه شاهدش هستیم.

میدان دروازه خورشید مادرید

ساعت دروازه خورشید

هر گردشی در دروازه خورشید مادرید از ساعت معروف دروازه خورشید شروع خواهد شد. علت این شهرت بسیار ساده است، این ساعت یکی از قسمت‌های مهم و جدایی‌ناپذیر عید سال نو و سایر رویدادهای مهم بود. در آخرین شب سال در این نقطه از شهر، گردشگران و اسپانیایی‌ها به یک اندازه پر از شور و هیجان هستند.

داستان پشت ساعت «گوبِرناسیون» (Gobernación) تا حدی خنده‌دار است! چند قرن پیش که مردم ساعت شخصی نداشتند، از ساعت‌های عمومی خیابان‌ها به عنوان راهنما استفاده می‌کردند. مشکل اینجا بود که این ساعت خیلی دقیق کار نمی‌کرد و بارها آن را در موقعیت‌های مختلف عوض کردند. سر انجام یک ساعت‌ساز رسمی از نیروی دریایی اسپانیا مأمور ساخت ساعتی شد که زمان را با دقت نشان دهد. وی این ساعت را که در سال ۱۸۶۶ نصب شد به مردم مادرید هدیه کرد. بعد از آن دیگر مردم همیشه می‌توانستند زمان دقیق را از روی ساعتی که ثانیه‌ای از حرکت نمی‌ایستاد بدانند.

میدان دروازه خورشید مادرید

مجسمه خرس و درخت توت‌فرنگی

یکی از دیدنی‌های میدان معروف دروازه خورشید نماد معروف پایتخت اسپانیا است: مجسمه ۲۰ تنی خرسی که از میوه‌های درختی می‌خورد. نام این مجسمه از اسم اصلی مادرید گرفته شده: «اورْساریا» (Ursaria) که در زبان لاتین به معنی «سرزمین خرس‌ها» می‌باشد. بنا به افسانه‌های کهن، در جنگل‌های اطراف تعداد زیادی خرس وجود داشته است که از زمان قرون وسطی در کنار درخت توت‌ فرنگی تبدیل به نماد شهر شدند.

میدان دروازه خورشید مادرید

ماری‌بلانکا و مجسمه شاه کارلوس سوم

جدای از مجسمه خرس و درخت توت فرنگی، دروازه خورشید محل قرار گیری نسخه کپی مجسمه «ماری‌بلانکا» نیز می‌باشد. نسخه اصل این مجسمه در موزه شهرداری به نمایش درآمده و الهه ونوس یا دیانای شکارچی را نشان می‌دهد. مجسمه شاه کارلوس سوم نیز در میدان در کنار این مجسمه دیده می‌شود. گفته شده که سابقاً در محل تندیس ماری‌بلانکا یک آب‌نما وجود داشته و مجسمه شاه کارلوس سوم نیز به درخواست عموم مردم به نشانی از قدردانی مادرید برای توسعه‌هایی که در شهر صورت گرفت در این نقطه نصب شد.

میدان دروازه خورشید مادرید

کلیسای سان خینِس

کلیسای «سان خینس دِ آرلِس» (San Ginés de Arlés) یکی از قدیمی‌ترین مکان‌های مذهبی پایتخت اسپانیا به شمار می‌رود. قدمت این کلیسا به قرن نهم بازمی‌گردد اما ظاهر امروزی که می‌بینیم مربوط به بازسازی‌های قرن ۱۷ است. نام این کلیسا برگرفته از نام قدیس حامی شهر می‌باشد. می‌توانید یکی از آثار نقاش بی‌همتای قرن هفدهمی «اِل گرِکو» را در کلیسای اصلی بیابید، هر چند این تابلو پشت یک پوشش چوبی نگهداری شده و تنها در شنبه‌ها از ساعت ۱۱:۳۰ تا ظهر به نمایش درمی‌آید. یکی دیگر از موارد جالبی که در این بنا به نمایش گذاشته شده یک کروکودیل خشک شده، اهدایی از آمریکا در زمان حکومت پادشاهان کاتولیک خواهد بود.

میدان دروازه خورشید مادرید

شکلاتریا د سان خینِس

درست در کنار کلیسای «سان خینس»، گردشگران می‌توانند به کافه‌ی «Chocolatería de San Ginés» بروند؛ جایی که شیرینی خوشمزه‌ای به نام «شکلاته کٌن چوروس» (Chocolate con Churros) را ارائه می‌کند که جزو خوراکی‌های سنتی اسپانیا بوده و اغلب به عنوان صبحانه صرف می‌شود. این شیرینی وسوسه‌انگیز از یک فنجان شکلات داغ غلیظ و شیرینی‌های سرخ شده دراز تشکیل شده‌ که به شکلات داغ آغشته می‌شود. این کافه قدیمی در سال ۱۸۹۴ تأسیس شده و این شیرینی‌ها را از همان زمان تا به امروز به مشتریان عرضه می‌کند.

میدان دروازه خورشید مادرید

خیابان پرِسیادوس

مادرید قطعاً یکی از قطب‌های مد و خرید اسپانیا محسوب می‌شود و خیابان «پرسیادوس» (Preciados) یکی از مهم‌ترین بخش‌های جاذبه‌های خرید پایتخت کشور است. در اینجا می‌توانید برندهای مطرح بین‌المللی را برای خرید پیدا کنید و همچنین مراکز خرید بزرگی نیز در آن به چشم می‌خورند. این خیابان از دروازه خورشید شروع شده و در میدان «سانتو دومینگو» (Santo Domingo) به پایان می‌رسد. علاوه بر اینکه خیابان «پرسیادوس» مهم‌ترین خیابان تجاری مادرید به شمار می‌رود، یکی از گران‌ترین قسمت‌ها از نظر املاک و آپارتمان نیز می‌باشد.

میدان دروازه خورشید مادرید

روستای فاتیما

روستای فاتیما

فاتیما ، اسم روستایی است که گفته می‌شود (حضرت مریم باکره مقدس) در آنجا ظهور کرد. و قبل از تجلی مریم مقدس در روستای فاتیما هم اسم این روستا همین بوده است و از قدیم اسم روستا فاتیما بوده است والان تبدیل به شهر شده است و محل تجلی مریم مقدس به کلیسا تبدیل شده است. واقعه فاطیما از آنجا آغاز می‌شود که سه کودک چوپان بانویی نورانی را مشاهده می‌کنند که خود را بانوی تسبیح ( از القاب مریم مقدس ) معرفی می‌کند و سه پیام مهم برای مردم قرن بیستم دارد.

فاتیما

یک سال قبل از تجلی بانو، فرشته‌ای به بچه‌ها نازل می‌شود و خود را فرشته صلح کشور پرتغال می‌خواند دعایی به بچه‌ها می‌آموزد که با کلمات‌  ای خدای پدر ، پسر و روح‌القدس شروع می‌شود. و برای بچه‌ها به یاد خون و بدن عیسی مسیح مراسم عشای ربانی انجام می‌دهد. در سیزدهم ماه مه سال ۱۹۱۷ دو کودک ۹ ساله و یک کودک ۷ ساله پرتغالی به هنگام کار در مزرعه‌ای واقع در منطقه روستایی فاتیما در آن کشور تن نورانی زنی با لباس سفید را مشاهده کردند. آنان در توصیف مشخصات این زن گفته‌اند که او می‌درخشید و از پرتوی نوری که در آسمان می‌جهید پدیدار شد. زن سپیدپوش گفته بود که از بهشت آمده است و از بچه‌ها خواسته بود که سیزدهم هر ماه به آنجا بازگردند.

 

به‌زودی ساکنان منطقه از این خبر مطلع شدند و در نخستین روز سیزدهم بعدی، جماعتی برای تماشا گرد آمدند. با این حال تنها سه کودک با نام‌های جاسینتا٬ فرانسیسکو و لوسیا بودند که زن را می‌دیدند ولی مردم تنها وقایع حیرت ‌انگیز جوی را مشاهده نمودند. یک سال بعد بانوی تسبیح (لقب مریم باکره) به بچه‌ها ظاهر می‌شود و می‌گوید از اهالی بهشت است. خود را بانوی تسبیح معرفی می‌کند و سه پیام مهم برای مردم قرن بیستم دارد.

اول صحنه‌ای از جهنم را به بچه‌ها نشان می‌دهد که ارواح پلید در میان آتشی هولناک می‌سوزند و ضجه می‌زنند. دوم اینکه بانو می‌فرماید خداوند به خاطر کفر گویی نوع بشر بسیار خشمگین است و درصدد است بشر را به خاطر گناهانش با جنگ و قحطی جزا دهد. و روسیه کمونیستی را منشأ نشر افکار کفرآمیز دانسته و می‌خواهد که این کشور به قلب معصوم او تخصیص یابد. سوم پیشگویی ترور پاپ ژان پل دوم هست که می‌گوید مردی روحانی با لباس‌های سپید گلوله باران می‌شود.

 

مریم مقدس از بچه‌ها می‌خواهد هر طور می‌توانند کفاره بدهند و از آنان می‌خواهد قربانی‌های خود را به عیسی مسیح و قلب معصوم او (مریم مقدس) تقدیم کنند . در سال ۱۹۱۹ عبادتگاهى در دهکده فاتیما ساخته شد، و ۳ سال بعد توسط افراد متعصب منفجر شد، ولى بعد از مدتى دوباره برپا گشت در ۱۳ مى۱۹۶۷ پاپ ژان پل ششم در پنجاهمین سالگرد آئین فاطیما شرکت کرد. در ۱۳مى۱۹۸۲ پاپ ژان پل دوم براى تشکر از حفظ جان خود به زیارت شهر فاطیما آمد.

 

از آن زمان تاکنون هرساله در ۱۳ ماه مى، دوستداران فاطیما از تمامى نقاط پرتغال، و کشورهاى اطراف براى زیارت و نیز دعا و توبه، و طلب شفا و تزکیه روح به این منطقه میایند، در مورد پیام آن بانوی تجلی یافته به پاپ، آن‌گونه که واتیکان بعدها اظهار کرد، این بود که «برای پایان یافتن جنگی که در جریان است (جنگ جهانی اول) دعا کنید». اما ظاهراً پیام آن بانوی مقدس بیشتر از این بوده است که امید داریم این پیام آن‌چنان که بوده است و بدون تحریف در دسترس همگان قرار گیرد.

فاتمه

این نکته قابل ذکر است که مسلمین عموماً نسبت به حضرت مریم مقدس به‌عنوان بانویی پاکدامن می‌نگرند که دارای شأن و احترام ویژه‌ای است. (آیات متعددی از قرآن مجید و حتی نامیدن سوره‌ای از قرآن به نام این بانوی بزرگ، گواه مناسبی است بر این مسئله) و تجلی وی را در زمان حاضر بعید نمی­دانند، اما برخی سعی دارند اوصاف مذکور و واقعه مذکور را بر فاطمه زهرا (س) تطبیق دهند و فاتیما را فاطیما لقب داده‌اند آنها معتقدند اوصافی که برای آن بانوی تجلی‌یافته برشمرده­اند عموماً در مورد حضرت فاطمه صدق می­کند و بنابراین مسئله، روشن است که مصداق بانوی تسبیح به دست، حضرت فاطمه است. چرا که طبق روایات، تسبیح دانه دار ابتدا توسط این بانوی مقدس برای شمردن اذکار یاد داده شده توسط پدر بزرگوارش، پیامبر اسلام، در عالم اسلام مطرح گردیده است و دلیل محکمی وجود ندارد که در زمان حضرت مریم «ع»، برای شمردن اذکار، تسبیح بکار برده می­شده است. اما این دلیل قابل پذیرش نیست.

چند نکته دیگر در این باره وجود دارد:

این قضیه ارتباطی با ما مسلمانان و شیعیان و حضرت فاطمه زهرا (س) ندارد. گفته می‌شود در آن زمان پرتغال تحت اشغال مسلمانان بود و اسم فاتیما (فاطیما) بر این شهر از نام دختر امیر اعراب اقتباس شده است که دختر مسلمانی بود که مسیحی شد و این فاطمه ربطی به فاطمه که دختر پیامبر است ندارد .

  • در غرب و اروپا برخی این پدیده را مقدس می‌دانند و هرساله به زیارت این مکان می‌روند.
  • کتاب‌های متعددی در این باره نوشته و حتی فیلم نیز تولید شده است.
  • نام فاتیما و فاطیما رواج یافت و حتی مسلمانان از نام فاطیما استقبال کردند.
  • مسیحیان کاتولیک و کلیسا از این امور برای تائید خود و بازگشت به معنوییت و دعا استفاده کردند.
  • استفاده سیاسی از این ماجرا نیز بسیار است ارتباط این قضیه با جنگ جهانی ، فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، ترور پاپ و....برخی از امور دیگر از این استفاده‌ها یا سوءاستفاده است.
  • آخرین بازمانده این واقعه، مطابق پیشگویی فاتیما ، جاسینتا و فرانچسکو با در سال‌های ۱۹۱۹ و ۱۹۲۰ به سوی ابدیت شتافتند ولی لوسی باقی ماند و بقیه عمر را رخت رهبانیت بر تن کرد. او یک راهبه بود. لوسی در سال ۱۳۸۴ هجری شمسی در سن نود سالگی وفات کرد.
  • ابراهیم حاتمی کیا چند سال پیش سفری داشت به پرتقال و در مورد فاطیما تحقیقات گسترده‌ای برای فیلمش انجام داد. اما در آخر متوجه شد فاطیما حضرت فاطمه زهرا (س) نیست.